Anna Nilsson

Allt du behöver veta kring samarbete.. OCH LITE TILL..

Att skapa samarbeten eller få samarbeten är väldigt ett jobb av en helt annan kaliber. Samarbeten kommer inte gratis, för även om det finns de som blir tillfrågade så ligger det även för de arbeten bakom. Allt från ett bra flöde till en bra blogg, och det är verkligen hårt arbete som krävs.
Jag har uppmärksammat att många är besvikna, ledsna eller bara trötta i väntan på samarbete, men det är så viktigt att man kommer ihåg.. Samarbeten avgör inte hur bra du är, FAKTISKT, och när man arbetar med sociala medier behöver och måste man komma ihåg sitt egenvärde lite extra.

Att välja rätt samarbete

Sedan måste och skall vi faktiskt komma ihåg att företag har sina kriterier för att man skall få samarbeten och jag tycker absolut att det är helt rätt. Det går inte att ge samarbeten kors och tvärs för de som samarbetar med någon har som ansvara att ge företaget i sin tur rättvisa och många gör nog inte detta. Det är recensioner, oftast både bilder, koder och inlägg som krävs när du skall marknadsföra företaget och då eventuellt den produkt/produkter du tillhandahållit. Man kan bara jämföra det med ett annat yrke eller att man själv är ägare för ett företag som blir tillfrågad kring samarbete, likväl som den som frågar har många följare, bra flöde etc så söker man oftast också en person som är kunnig inom kategorin och driver en blogg/instagram inom samma målgrupp som företaget själv satsar på.

Exempel 1: Mitt namn är Anna Nilsson, jag är VD för ”libero-blöjor” och blir tillfrågade kring ett samarbete av 4 barns mamma Catarina som driver bloggen under namn ****** och har ett instagram med namnet: ******* .. Det verkar som en bra samarbetspartner då hon kan exponera vårt varumärke till flertalet potentiella kunder, hon har den målgrupp vi själva utgår från, hon kan marknadsföra oss då hon har erfarenhet av tidigare blöjor och varumärken. 

Exempel 2: Mitt namn är Anna Nilsson, jag är VD för ”libero-blöjor” och blir tillfrågad kring ett samarbete av Kajsa 17 år, som älskar att resa och smink. Hon driver bloggen ***** och har instagram undr namn: ******* .. Detta verkar inte som en bra samarbetspartner då hon inte kan exponera vårt varumärke då hennes följarantal inte ligger inom vår målgrupp. Hon har inga potentiella kunder för oss, hon har heller inte erfarenhet inom märker och kan därför inte heller marknadsföra oss rätt.

Nu tänker säkert några av er varför skulle ”Kajsa” söka samarbete med blöjor om hon inte själv har barn? MEN DETTA ÄR DEN EXAKTA POÄNGEN. Många glömmer att söka samarbete med företag som själv intresserar en för att man är för desperat och söker endast samarbete för att kunna säga att man har samarbete. Det är fel. Det är också viktigt att man kommer ihåg att man skall och kan tacka nej till samarbete om det inte passar sig, tidsmässigt eller att det är från ett företag som man inte är inriktad kring.

Att våga tacka nej till samarbete

Jag har tackat nej till ett par samarbeten av den enkla orsaken att jag dels:

  1. Har haft samarbete som pågått under samma period som företagen önskat, har då vänligen tackat nej och förklarat att jag redan har ett pågående samarbete. Men att jag kan återkomma när det är färdigt om det är av intresse. Då visar man dels att man är seriös med de samarbeten man tar på sig, men också att man är tacksam över att bli tillfrågad.
  2. Jag har också tackat nej till samarbete när jag blev tillfrågad av ett företag som inte passade mig och min livsstil just då. Det var ett företag som kretsade kring protein, kosttillskott etc, och jag var överhuvudtaget inte insatt i det just då, hade ingen kunskap och framförallt inte en livsstil där just detta passade in.
  3. Jag har även tackat nej till samarbeten där deras erbjudande inte stämt överens med mina personliga kriterier. För det skall man ha, du skall inte ”gå med på vad som helst” för att få ett samarbete. Det är inte heller korrekt.

Att våga förhandla 

Att förhandla när man antingen blir tillfrågad eller frågar kring samarbeten, detta är kanske inte det första man gör men det är av högsta relevans längre fram. Jag arbetar väldigt hårt för att bibehålla och ha många läsare på min blogg, jag arbetar hårt för att behålla och ha ett fint flöde på min instagram och jag vill inte att det blir förminskat i sammanhanget. Jag har alltså vissa krav när det kommer till samarbeten (vilka de är behåller jag privat), hur som helst, när något företag negligerar mitt hårda arbete som ligger bakom så brukar jag tappa intresset. Ibland får man liksom ”gå lite för hårt ut” och häller sänka kraven om det är ett samarbete man verkligen vill ha och/eller har strävat efter, eller så får man liksom meddela att man är tacksam för chansen/möjligheten men att man inte känner sig nöjd med erbjudandet. Det är viktigt att våga stå på sig och vara stolt över det man arbetat upp och gjort. Jag är väldigt mån om mina samarbeten och är faktiskt utav en sådan person att jag hellre har långvariga och ständigt pågående samarbeten än att ha en massa nya och skriva rubriker med. Jag har samarbeten som snart pågått i ett halvårs tid och det är för mig mer cred i det än att ha ”hundra nya”, sedan skall man absolut expandera och våga ta utmaningar men våga göra det i rätt takt.

Hur man kan marknadsföra sig till företag

Ett av mina bästa tips är (detta gäller främst dig med gmail). Jag har alltså gmail och det är därför jag endast kan råda kring det då jag inte vet hur övriga server fungerar. I min mail så har jag skrivit in en automatisk ”hälsning”, alltså ett slut meddelande som alla får utav mig i vår mail konversation. Där jag har kontaktuppgifter och där jag även hänvisar till min blogg. Detta för att framstå som professionell och även ge en korrekt bild av mig och kring vem det är som kontaktar företaget. Min blogg är min bästa spegelbild, där kan de lära känna mig ”ytligt” och känna av ifall de skulle vara intresserade.

När jag mailar så är jag alltid strikt professionell, mina mejl innehåller inga emojis, inga felstavningar och jag försöker hålla en högre språknivå. Om det är jag som kontaktar ett företag så är det A-L-L-T-I-D för att jag är genuint intresserad av företaget och då inleder jag (oftast) med en text där jag förklarar varför jag är intresserad av deras produkter, nämner alltid någon specifik produkt för att visa att jag är påläst, sedan låter jag bara texten flyta samman med vad jag tror jag kan erbjuda företaget. Då nämner jag saker som t.ex. hur många följare jag har och mitt namn på Instagram, att jag är nybliven mamma och har en son som då (eventuellt) skulle uppskatta produkten, sist nämner jag min blogg eftersom det är mitt ESS I ARMEN, eller, MIN VASSASTE KNIV, så jag nämner bloggen sist. Då nämner jag hur många unika besökare jag har veckovis och även hur min månadsstatisk brukar se ut. Detta för att visa för företaget att jag själv har en färdig kundkrets och att min produkt recension kommer nå ut till många. Detta är bara exempel på hur jag kan skriva, ibland varierar texten beroende på företaget, men detta anser jag vara en bra grund.

Jag får inga samarbeten trots att jag försöker

Får man inga samarbeten alls, trots att man sträckt ut handen till mindre företag och/eller har många läsare/följare, då måste man eventuellt gå tillbaka till sin egen marknadsföring. Hur har jag framställt mig själv? Har jag skickat 2 meningar på instagram-DM? Har jag skrivit ett mail med för ”lite” viktig info, har jag låg språknivå? Man får gå tillbaka och rannsaka sig själv. Och tro mig, med tiden utvecklas du ytterligare. Första gången är alltid lite nervöst, då är man rädd att få ett ”nej” men efter ditt första ”ja” så glömmer du alla ”nej”. Viktigast är att komma ihåg att det tar tid. Det är helt okej. Försök också komma ihåg att du har nischat dig. Om de söker upp dig och det inte blir kloka på vart du vill komma, vad du arbetar med och vad ditt ”syfte” med bloggen då är så är det även svårt för dem att få en klar bild. Ha en tydlig informationsspalt på din blogg, där det står ålder, vad du gör och vad man finner i just din blogg. Samma i ditt instagram flöde, hundra tusen selfies utan syfte kommer heller inte avgöra det med ett företag. Har du många selfies och du kanske är inriktad på smink, då får man kanske samarbete med GLOSSYBOX. Har du många bilder på din bebis och du är inriktad på ersättning, då får du kanske samarbete med olika ”barnprodukts-företag”. Ni förstår säkert min poäng.

Detta är alla tips för denna gången och om ni vill ha fler tips gällande detta eller något annat så kan ni väl kommentera nedan. Kommentera gärna oavsett så jag vet att inlägget uppskattades, roligare att göra fler gånger då.

Kram så länge,

Anna ♥

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Nalima.se

    Tack för ett riktigt bra och informativt inlägg! ? Och främst tack för att du väljer att dela med dig av detta, många vet liksom inte i vilken ände man ska börja när det kommer till samarbeten. Jag tex har ännu inte samarbetat med företag trots några tusen unika besökare i veckan, för jag har helt enkelt känt mig osäker på hur jag ska kontakta företag samt hur jag går tillväga för att det ska bli korrekt och professionellt.
    Får jag fråga om du har eget företag när det kommer till bloggen? ? samt har du möjlighet att skriva ett inlägg om pressutskick samt hur man som bloggare får ta del av dem? Kanske tips på vart man kan vända sig, pr byråer osv?
    Stor kram!

  2. Maxarna

    Ett bra inlägg. Men det som du borde förtydliga lite är att man egentligen är skyldig att skatta för produkter man får hem och att man därför bör tänka en extra gång innan man tar på sig ett samarbete som man inte får betalt för mer än i produkter.

stats